Formandens beretning 2013

Velkommen til generalforsamling d. 4. maj 2013

Velkommen til alle grundejere og velkommen til Ole Kamp fra Ringkøbing-Skjern Kommune der under eventuelt vil komme med et indlæg om vand-kloak og badevands problemer i Bork området.

Bestyrelsen har i det forløbne år haft en del at se til. Jeg vil efterfølgende komme ind på dette.

Vi har haft 6 bestyrelsesmøder, møder med anlægsgartner og entreprenør vedr. Vandproblemer m.m., fællesmøde med grundejerforeningerne i Bork området ang. fælles problemer.

Området generelt:

Ringkøbing – Skjern kommune var sidste år på besøg i området og der er ca. 25 grundejere der har fået en hilsen fra kommunen om at få bragt deres grund og hus i orden som lokalplanen foreskriver, kommune vil følge op på dette. Er man i tvivl om hvad lokalplanen indeholder så kan man hente lokalplanen på www.rksk.dk.

Sti og Beplantning:

Området øst for stamvejen er færdig med beplantning og græs. Vi tror i bestyrelsen, at det vil give et pænt indtryk, når buskene springer ud og i løbet af få år, vil de lukke pænt ind mod området fra Oblingvej.

Vest for stamvejen og hen til den store trekant er stien færdig, det vi mangler er at få plantet. Vi har ikke kunnet få det færdig på grund af de store vand problemer vi har haft i hele området sidste år. Anlægsgartneren vil få det lavet færdig her i foråret.

Vi håber i bestyrelsen, at grundejerne vil glæde sig over, at vi får et godt resultat ud mod Oblingvej.

ESØ:

Sidste år tog vi det nye affaldssystem i brug ved postkassehuset, jeg vil godt her rose grundejerne for, at man har været behjælpelig med at der ikke ligger en masse affald og flyder rundt omkring det nye affaldssystem.

Jollehavnen:

Der er stadig problemer ved jollehavnen med bådebroer, der ikke bliver brugt og er farlige, da de ikke bliver vedligeholdt. På aktivitetsdagen vil der blive ryddet op på jollehavnen.

Grenpladsen:

Kære grundejere vi har stadigvæk problemer nede ved grenpladsen, pladsen er kun beregnet til grene, og ikke til græsaffald, jord m.m. og når man aflevere sine grene så skal det lægges helt nede i bunden af grenpladsen og ikke lige inden for lågen. Husk at alt andet affald end grene skal afleveres på miljøstationen i Nørre Bork.

Legepladser:

På den nye legeplads skal der laves ny sandkasse og nyt sand skal påfyldes.

Tyverier i hyttebyen:

Efter vi har haft en del indbrud i hyttebyen, kan vi i år glæde os over, at vi blevet forskånet for dette.

Aktivitet fremover:

Sidste år kom bestyrelsen med et forslag om at vi skulle have gjort noget ved vor beplantninger i området. Vi kontaktede anlægsgartner Bruno Green for udarbejdelse af en plan over for 3 år med at gennemgå og få tyndet ud i vor beplantning. Vi er gået i gang med første del, som grundejerne nok har bemærket. Ved den nye legeplads er der blevet fældet en hel del pil og i læhegn der vil blive efterplantet buske. Der er også blevet klippet andre steder.

På grund af de store vandproblemer vi har haft sidste år, var bestyrelsen nødsaget til at iværksætte noget i hele området for at afhjælpe med de store mængder overfladevand. Flere af vore overfladevandsbrønde var enten stoppet eller faldet sammen. Vi har haft Bork Maskinstation til at udbedre dette. Endvidere har vi været nødsaget til få lavet en grøft ved vest enden og syd enden ved den nye legeplads. Vandet vil blive ledt ud i den store bækgrøft. Vi håber i bestyrelsen det vil hjælpe på vandproblemerne. Men det er klart, at vi fremover skal være opmærksomme på at vedligeholde vore overfladevandsledninger m.m.

Jeg kan endvidere oplyse at Ringkøbing-Skjern Forsyning vil gennemgå vore spildevandsledninger for at se om de virker efter hensigten, og at de er lavet efter forskrifterne, både inde på sommerhusgrunden og udenfor grunden.

På sidste års generalforsamling fik bestyrelsen lov til at undersøge om der kunne opsættes en hjertestarter ved postkassehuset. Vi har søgt Tryg Fonden om en hjertestarter, men fået afslag. Vi har muligheden for selv at købe en til en pris 4.000-10.000 kr. Hvis der er stemning for dette, skal der være en person/personer, der vil være ansvarlig for Hjertestarteren. Jeg kan oplyse at ingen i bestyrelse er interesseret i gå ind i dette, så hvis generalforsamlingen bestemmer, at vi skal investere i en hjertestarter, håber vi, at der er personer, der vil stå for ansvaret af hjertestarteren.

Jeg kan endvidere oplyse at Kalmarbroen vil blive opført igen i samarbejde mellem alle grundejerforeningerne.

Jeg kan endvidere oplyse, at det fra sæsonstart for klipning af græs bliver anlægsgartner Bruno Green, der kommer til at holde vort græsareal efter vi havde fået tilbud ind fra forskellige sider. Jeg vil godt hermed sige tak til Svend Bernhard for mange års veludført arbejde.

Husk at vi holder vor årlige aktivitets dag d. 25. maj, hvor vi mødes kl. 9.00

Til sidst vil jeg gerne sige tak til alle grundejere, bestyrelse for et godt samarbejde for året der er gået, og husk at sammen kan vi udrette meget til gavn for vor dejlige plet Bork Hytteby.

I ønskes alle en god sommer.

Tak.

Bent Nim