Uddrag fra referat:
Møde om løsning af vandproblemer med Ringkøbing - Skjern forsyning 12.09.2016
Bemærk: Hele referatet kan ses ved postkassehuset og ved jollehytten
Your Custom Text Here
Uddrag fra referat:
Møde om løsning af vandproblemer med Ringkøbing - Skjern forsyning 12.09.2016
Bemærk: Hele referatet kan ses ved postkassehuset og ved jollehytten
Grundejere varsles om at deres skelbrønde bliver gennemgået i løbet af det næste halve år.
RSF udarbejder tidsplan med angivelse af hvornår skelbrøndene i de enkelte områder planlægges gennemgået. Der kommer tidsplan.
Der anlægges en ca 100 m grøft ( betales af RKSK)
Grundjerforeninngen står for en årlig klipning af græs, renholdelse og eftersyn af afløb. Lodsejere står for oprensning af grøfterne, hverttredje år eller efter behov - aftale
Antal fremmødte: ca. 130
Stemmeberettigede: 74
Referent: Kirsten Henneberg
Dagsorden:
1. Valg af dirigent / stemmetællere.
2. Formandens beretning
3. Fremlæggelse af regnskab 2015
4. Fremlæggelse af budget og fastsættelse af kontingent for 2017
5. Indkomne forslag 1. Forslag til ændring af udsendelse af referat
6. Valg til bestyrelse og suppleanter
På valg:
Ruth Holm Kristensen (modtager genvalg)
Krestian Hansen (modtager genvalg)
Holger Østergaard Nielsen (modtager genvalg)
Suppleanter:
Eva Marcussen
Iver Schmidt
7. Valg af revisorer og suppleanter
På valg:
Børge Nielsen
Suppleant:
Poul-Erik Kalsskov
8.Eventuelt
Formanden indledte mødet med at byde velkommen.
1.
Valg af dirigent
Flemming (hus nr.185) blev enstemmigt valgt som dirigent.
Stemmetællere Poul Erik (hus nr. 252 ) og Grethe (hus nr. 264 )
Dirigenten konstaterede, at generalforsamlingen i henhold til vedtægterne var lovlig indkaldt og dermed beslutningsdygtig.
2.
Formandens beretning
Formand Holger Østergaard aflagde sin beretning. Beretningen er vedlagt referatet.
Bemærkninger/kommentarer:
Hus nr. 157 Skuldre ved veje står meget højt flere steder
Holger Rabatter skal renses flere steder
Hus nr. 144 Vil gerne beholde grenpladsen
Holger Det vil blive meget dyrt, ved fliser ca. 400 pr. m2
3.
Fremlæggelse af regnskab 2015
Det reviderede regnskab for 2015 var blevet sendt med ud sammen med indkaldelsen. Ruth gennemgik regnskabet, som var blevet revideret af Børge og Ilona.
Hus nr. 16 Nyplantning er det nu
Ruth Nej det er foregået, der er også fældet og slået græs
Hus nr. 218 De planter der skal plantes er med?
Ruth Nej det er de ikke.
Hus nr. 216 10.000 kr. div – Hvad er det.
Ruth flis og PR indtægter
Regnskabet godkendt.
4.
Fremlæggelse af budget og fastsættelse af kontingent for 2016
Budget for 2016 var ligeledes blevet sendt med ud sammen med indkaldelsen.
Ruth fremlagde budgettet.
Hus nr. 157 Postkasse huset trænger
Ruth Der er sat lidt af og der er indhentet tilbud på nyt tag
Budgettet godkendt.
5.
Indkomne forslag:
Forslag til ændring af udsendelse af referat
Det er dyrt at sende ud, andre foreninger vælger at ligge det på deres hjemmesider.
Bemærninger/ kommentarer:
Flemming: Ændring af udsendelse kan gøres fra nu
Hus nr. 133 Mailadresser, kan det være en mulighed
Holger I Falen findes der et link hvor man kan melde sig på af man får et advis
Hus nr. 149 Mailadresser vil være bøvlet, alle skifter, det er et kæmpe arbejde
Flemming Bestyrelsen vil gerne ændre udsendelsesmetoden
Hus nr. 124 Jeg er fritaget for EDB
Holger Hvis der er enkelte der er fritaget vil vi gerne sende ud
Hus nr. 124 mener der er mange der er fritaget
Hus nr. 41 Referatet kunne også informeres ekstra ud ved at det blev sat op ved jollehuset og postkassehuset.
Flemming Der er forslag til bestyrelsen om opslagstavler og link til mailadresser
252 Der er 2 på vejen der ikke har fået indkaldelse – derfor er hjemmesiden en god ide
Afstemning:
For: 69
Imod: 5
Forslaget er vedtaget
Fra i år kan det findes på hjemmesiden.
Bestyrelsen sender ud til de som måtte ønske det. (Navn / hus nr. afleveres efter mødet)
Hvis indkaldelsen til generalforsamlingen ikke skal sendes ud, kræver det en vedtægtsændring.
Hjemmesiden skal fremadrettet opdateres.
Bestyrelsen undersøger: Hjemmesider, hvad kan de byde ind med. Hvad er andres erfaringer. Opkobling af mailadresser, er det en mulighed?
6.
Valg til bestyrelse og suppleanter
På valg var Ruth Holm Kristensen (80) Krestian Hansen (202) og Holger Østergaard Nielsen(171) Alle ønskede genvalg. Der var ikke yderligere kandidater, så valgte blev:
Ruth Holm Kristensen
Krestian Hansen
Holger Østergaard Nielsen.
Suppleanter:
Eva Marcussen (60) - genvalgt til 1. suppleant
Iver Schmidt (175) - genvalgt til 2. suppleant
Der var ikke yderligere kandidater.
7.
Valg af revisorer og suppleanter
På valg til revisor:
Børge Nielsen (157) - genvalgt
Suppleant:
Poul-Erik Karlskov (252) - genvalgt
8.
Evt.
Nyt festudvalg:
26G Heidi og Tom
157 Børge
Arbejdsdagen.
Bemærkninger/ kommentarer:
Hus nr. 29 Krattet, der ligger mange grene, kan være en brandfare.
Holger Det ligger til tørring, og der kan ikke køres derude og fjernes ikke før det bliver fliset.
Hus nr. 16 Vi har efeu rundt om terrassen,
Holger Hold det i haven, det kvæler træerne
Hus nr 157 Skilte i Hyttebyen?
Holger Der kommer nyt oversigtskort og pile til venstre og højre
Tak for en god generalforsamling og debat
Velkommen til Ringkøbing-Skjern Museum.
Se mere www.levendehistorie.dk
Generalforsamling den 6. maj 2017
Aktivitetsdadag den 27. maj 2017
Grundejerforeningen
Bork Hytteby
Generalforsamling 7. maj 2016
Kl. 13.00 på Bork Kro
Velkommen alle sammen, det er dejligt at se, når så mange møder op til generalforsamling, vi nåede ikke at få med på indbydelsen, at der efter generalforsamlingen bliver der indlæg ved Peter Carstensen fra Vikingemuseet, han vil fortælle lidt om starten og ideen til det, at vi i dag en så stor attraktion, som det er blevet, det er jo vores nærmeste nabo, der var et afbud der gjorde at vi ikke nåede at få det med ud..
Vi starter med dagsorden ifølge vedtægter.
Punkt 1. Valg af ordstyrer, fra bestyrelsens side foreslår vi Flemming Jørgensen hus nr.185
Jeg vil starte med lidt om hvad der er sket siden sidste generalforsamling, der første der sker, er jo vores årlige arbejdsdag lørdag d. 30. maj, hvor vi sædvanen tro starter med en lille skarp og flaghejsning. Der blev lavet mange gode ting bl.a. dræn ved jollehavnen, plus at vi også fik drænet ved trampolinen ved den nye legeplads, det har også hjulpet godt, så nu bliver den brugt hele året igen, og det uden at folk bliver våde på bagen, det er skønt at så mange møder op til sådan en dag, vi får ordnet mange ting sådan en dag og så er det også en dag hvor folk hygger sig og får snakket med hinanden, til slut fik vi landgangsbrød fra Bork Kro, så var sulten stillet og tørsten slukket med en øl, så er folk klar til en eftermiddag på drømmesengen på terrassen.
I februar måned startede Bruno Green og hans folk med at save læhegn ned ud til Oblingvej. Det blev fliset sidst i august måned, senere blev der rodfræset, genplantning blev først foretaget her i foråret på grund af de store nedbørsmængder vi fik i efterår, vinter og forår.
Nu vi er ved at snakke læbælter, så har mange jo nok opdaget at vi er gået i gang med det store læbælte ud mod Blomstervænget, det er lagt ned og vil blive fliset en gang i august måned, og der efter skal arealet rodfræses så det bliver klar til genplantning.
Over mod Blomstervænget er der en skelgrøft som er halvfyldt med selvsåede buske og træer, den bliver renset op, og det betaler Blomstervænget halvdelen af. Når vi planter igen i arealet mod øst
holder vi et bælte på 3-4 mtr. Fri for beplantning, det skal henlægge i græs, som bliver slået nogle få gange i løbet af sommeren med en brakpudser, for så er der mulighed for at holde skelgrøfte oprenset og adgang til at vedligeholde læbælte.
Når vi nu er ved at snakke beplantning og læbælter, så har jeg et par kort jeg vil vise på skærmen her, først et over hele området hvordan vi planter ud mod Blomstervænget og dernæst et kort med grund og byggefelt, det viser tydelig hvordan folk må bygge på deres grund. 2,5 mtr. På de 3 sider af grunden må ikke bebygges, oh ej hælder fællesareal må bruges til opførelse af diverse skure, der er igen opført forkert placerede udhuse siden kommunen var rundt i 2012. Der er lavet en lokalplan for området, og det lokalplan nr. 49 for gl. Egvad kommune og den skal overholdes.
Sidste år omtalte jeg at Kosig Afvandingslav ville skifte rør i nogle vej under føringer, den første er skiftet, der ligger nu 80 cm rør, så nu er vi fri for at det stopper til, det er den første overkørsel neden for Blomstervænget.
I årets løb kom der lidt gang i hus handlerne igen, jeg mener at der blev handlet ca. 13-14 huse i Bork Hytteby sidste år, det er skønt at der er interesse for at købe hus i området, vi håber at det fortsætter med pil opad i år, der vil jo altid være et naturligt generationsskifte i området. Så vi vil gerne byde de nye medlemmer velkommen i foreningen.
Ja vi er stadig i forhandling med Rksk. om fremtidig vedligehold i det gamle område, det gælder drift af pumpe og drænledning der går under enkelte huse, de har dog aksepteret at de ejer friarealet, så derfor har vi fået refunderet ca. 60,000 kr. af den store regning vi havde for 2 år siden på renovering af dræn i området. Det fremgår af kommende regnskab. Der går i hvert fald min. Et års tid endnu inden vi får helt afklaret hvem der betaler og gør hvad fremover, med hensyn til dræn i det gamle område. I det ny ligger det at fast at det er os der har vedligehold af dræn.
I efteråret kom der gang i tiltag til en ny Kalmerbro igen, endelig lykkedes det, der er nok en del der allerede har taget den i brug, den blev monteret d.15/3 og indviet d. 16/4, det tog godt 4 år at få en ny bro, vi er foreløbig 4 foreninger der har betalt til den. Der er yderlig 2 foreninger der skal have det afklaret om de også bidrager til broen. Pris 70,000 kr. i alt til deling at betale.
d.27/2 2016 var der fællesmøde med alle grundejerforeninger i Bork området og alle 10 var repræsenteret, derudover deltog Ole Kamp fra Rksk samt Niels Jørgen Madsen og Gunnar Andersen fra Kosig afvanding, vi foreslog en Cykel/ gangsti fra Sønderbyvej og op til Kirkehøjvej, da der er mange gående og cyklende til legeland og festivalplads hver sommer, vi håber den kommer, og så har vi fået på skrift nu at de vil slå græsset på diget langs med Fjordvej fra Fahl Kro til Klirevænget flere gange i løbet af
sommeren. Ellers var det afvanding og overfladevands problemer der var det største emne på det møde.
Som de fleste af jer nok har bemærket, så har vi allerede fået ny stråtag på jollehytten, det passede bedre ind i tækkemandens kalender at tage den i april, så der ingen der skal til at pille strå på arbejdsdagen, men vi skal nok finde arbejde til folk den dag.
Det var også i år vi måtte sige farvel til en ellers flittigt benyttet grenplads, vi fik bud om at den ikke måtte fortsætte, da den ikke var med befæstet areal og det vil vi eller kommunen ikke ofre, så derfor hedder det fremover genbrugspladsen på Sønderbyvej i Nr. Bork, så nu er spørgsmålet, hvad skal den bruges til fremover?
Det var lidt om årets gang her i Bork Hytteby, og til sidst vil jeg opfordre til at man får sig meldt til Hyttefesten d. 28. maj, festudvalget har lavet et godt stykke forarbejde og et flot program så husk tilmelding. Jeg vil slutte med en stor tak til alle de personer der i årets løb går og gør mange småting, så vi har et skønt og indbydende sommerhusområde, det med til glade gæste og evt. nye ejere får interesse for området.
Tak
God Sommer
Uddrag fra referat:
Møde om løsning af vandproblemer med Ringkøbing - Skjern forsyning 12.09.2016
Bemærk: Hele referatet kan ses ved postkassehuset og ved jollehytten
Grøfter Nordmarken:
Der anlægges en ca 100 m grøft ( betales af RKSK)
Grundjerforeninngen står for en årlig klipning af græs, renholdelse og eftersyn af afløb. Lodsejere står for oprensning af grøfterne, hverttredje år eller efter behov - aftale
RKSK
Grundejere varsles om at deres skelbrønde bliver gennemgået i løbet af det næste halve år.
RSF udarbejder tidsplan med angivelse af hvornår skelbrøndene i de enkelte områder planlægges gennemgået. Der kommer tidsplan.
Grundejerforeningen
Bork Hytteby
Generalforsamling 9. maj 2015
Kl. 13.00 på Sdr. Bork Kro
Velkommen alle sammen, det er dejligt at se, der så mange dukker op til vores generalforsamling, og så skulle jeg egentlig have budt velkommen til anlægsgartner Bruno Green fra Tarm, han vil fortælle lidt om planerne med udtynding og genplantning i vore læbælter. Han er i Bulgarien i denne uge, først forventet hjemkomst fredag, men senere ændret, så han lander i Billund her kl 16,00 i eftermiddag, jeg har fået hans oplæg udleveret og lovet at fremlægge det.
Vi starter med dagsorden ifølge vedtægter.
Punkt 1. Valg af ordstyrer, fra bestyrelsen foreslår vi Jens Åge Berg, andre forslag ellers er Jens valgt.
Jeg vil starte med hvad der skete i løbet af året.
Vi havde en rigtig god sommer sidste år, det håber vi gentager sig i år, det var også godt vejr til vores fælles arbejdsdag d. 31. maj, der som sædvanlig starter med en flaghejsning, en lille skarp og fordeling af arbejdsopgaver. Vi fik igen lavt mange ting i området og Krestian holdt auktion over gamle og forladte både og glemt fiskegrej. Det er altid en hyggelig dag hvor folk får snakket godt med hinanden, ved 12,30 tiden sluttede vi med lidt forplejning. Dagen sluttede med en vellykket Hyttefest om aftenen med ca. 80 deltagere, det skal vi gerne have fordoblet til næste år, hvor vi igen holder Hyttefest. Stor tak til festudvalget.
Sidste sommer blev der gravet ledninger ned til fibernet i området af SE. Det gik hurtigt og blev pænt afsluttet. Men det kneb lidt mere da brugerne skulle sluttes på nettet, der var vist et par aftaler der ikke helt blev overholdt, men mener jeg at det kører godt de fleste steder.
Hen på sommeren havde vi et par gange med store mængder regn, første gang et kraftigt skybrud en lørdag morgen først i september og anden gang lørdag d. 25. oktober, da stod det meste af det nye område under vand, til langt op på dagen. Angående det sidste har vi haft kontakt med Kosig Afvandingslaug om hvordan vi hurtigere kan komme af med de store mængder vand. Der er et par vejunderføringer hvor der ligger for små rør , de vil blive udskiftet med større rør når vejret tillader det.
D. 21. februar var Bent og jeg til det årlige fællesmøde med de andre grundejerforeninger i Bork. Hans Schmidt deltog fra Rksk. Han gennemgik hvor langt de er kommet på spildevandsområdet, det er ikke bare sommerhusområdet det er galt. I både Sdr. Bork og Nr. Bork har de stor indtrængning af vand i kloakkerne. I Sdr. Bork har de netop lagt strømpeforing i alle hovedledninger. De steder der har de største problemer er Nordmarken, Klirevænget, Klydevænget og Sdr. Bork, her i Bork Hytteby har vi et vandforbrug på 4410 m3 og en bortpumpning på 15850 m3. Vi er spændt på at se tallene for 2015, når de har fået dæksel lagt i alle skelbrønde.
Der er nok nogle der vil spørge til Kalmerbroen, den hænger stadig, men nu er der et par nye personer med på holdet, så håber snart vi hører fra dem igen. Angående cykelsti rundt om fjorden, så er ringen næsten sluttet, der er kun strækningen her fra Bork ud over værnengene til Nymindegab der mangler, den strækning har vi endnu ikke årstal på.
I februar måned gik Bruno Green og hans folk i gang med udtynding i læbæltet ud til Oblingvej, der er måske nogle der synes at det ser lidt voldsom ud med alt det der er blevet lagt ned, men der var meget udgået og væltet træ, det skal ligge og tørre på stedet sommeren over, så det bliver så tørt at det kan flises og køres direkte til Herning Varmeværk, hvad vi gør derefter får Bruno lov til at gå mere i dybden med, det kan kun pynte at få ryddet op, samt genplantet ud til Oblingvej, det er vores vindue udadtil.
Nu hvor vi er ved at snakke om læhegn, så har vi et problem og det er alles her i Hytte Byen, det er den pæne grønne plante der hedder Efeu, den hører ikke hjemme i læhegn og træer, jeg kan kun opfordre til at rykke planterne op og køre dem op på genbrugspladsen i Nr. Bork og ikke ned på vores
egen grenplads. Der er to steder ud mod Oblingvej hvor det er kommet inde fra nogle haver og bredt sig læbæltet, hvis vi vil bevare vores læ plantning, så skal det fjernes fra alle haver ved husene, for folk kan ikke styre det. God arbejdslyst.
Som en del jo nok har set så har vi her d. 24-25. april skiftet svellerne over diget ned til jollehavnen ud med græsarmeringssten, der var en del af svellerne der var ved at være rådne og glatte var de også at gå på når de var våde. Vi har så valgt at lægge sten helt ned til svellerne ved slæbestedet, så bilerne kan stå fast når der skal trækkes både på land, det var af praktiske årsager at vi gjorde det inden arbejdsdagen, men bare rolig der skal nok blive noget at lave den dag også.
Sidste år omtalte jeg på generalforsamlingen at vi skulle have drænet ved trampolinen på den nye legeplads, det sker i år på arbejdsdagen.
På arbejdsdagen vil vi flytte bommen ved grenpladsen et stykke, så grenpladsen bliver lidt mindre, vi vil gerne have lidt mere parkeringsplads og plads til at lidt vejgrus liggende, så må vi jo bare ringe lidt oftere til RKSK for at kørt grene bort (husk lige grenpladsen er kun til grene og ikke alt muligt andet affald), Når vi er inde på affald så kan jeg da kun opfordre til at de af jer, der lejer jeres hus ud til turister om sommeren, lav en lille folder der ligger i jeres hus med praktiske oplysninger om området og at man som beboer af huset selv skal sætte en ny pose i skraldestativet efter tømning, og hvor i huset ligger disse poser gemt. Er der ikke plads i sækken er der jo Molokanlægget ved posthuset. Og husk det skal ned i beholderne og ikke stå ved siden af, hvem tror I med der kommer og rydder op bag efter, ?????
Bestyrelsen er fortsat i forhandling med RKSK om afvanding af området og næste møde med dem angående dette er sat til engang i august.
Til slut vil jeg vil jeg, sige tak til alle folk her i Hyttebyen for altid godt humør og godt sammenhold, det er med til at gøre det attraktivt at have hus her og tak til de personer der er gode til at gå og ordne mange småting, så som fylde stander med hundeposer, rydde op når der er noget der ligger og flyder. Og til Susanne vil jeg sige stor tak for din indsats i bestyrelsen i de seks år du har været med.
Her med tak og god sommer
Holger
Mødereferat
Bork Hytteby Grundejerforening
Generalforsamling 2015
Antal fremmødte: ca. 130
Referent: Susanne Solberg
Dagsorden:
Formanden indledte mødet med at byde velkommen.
1. Valg af dirigent
Jens Åge Berg blev enstemmigt valgt som dirigent. Dirigenten konstaterede, at generalforsamlingen i henhold til vedtægterne var lovlig indkaldt og dermed beslutningsdygtig.
2. Formandens beretning
Formand Holger Østergaard aflagde sin beretning. Beretningen er vedlagt referatet.
Hus nr. 27: De øvrige læbælter i Hyttebyen skal der også reddes op i disse og har man tænkt sig at tage hensyn til det eksisterende fugleliv.
Stamvejeneer ikke særligt gode, kan de ikke laves i noget andet materiale, der er lidt hårdere/mere kørefast.
Holger: Vi vender tilbage med, hvad der skal ske i området lidt senere og vil svare der.
3. Fremlæggelse af regnskab 2014
Det reviderede regnskab for 2014 var blevet sendt med ud sammen med indkaldelsen. Ruth gennemgik regnskabet, som var blevet revideret den 15. marts 2015 af Børge og Ilona.
Hus nr. 27: Der er store afvigelser (minus) i regnskabet i forhold til det budgetterede. Er budgettallene nogle bestyrelsen bare selv sætter.
Ruth: Ja.
Regnskabet godkendt.
4. Fremlæggelse af budget og fastsættelse af kontingent for 2016
Budget for 2016 var ligeledes blevet sendt med ud sammen med indkaldelsen. Ruth fremlagde budgettet.
Hus nr. 209: Det beløb der er afsat til området er da for lille, når vi igen i 2016 vil rydde op i området, bør det da ikke være mindre end det der er forbrugt i 2014.
Ruth: Beløbet afsat i budget er reelt større end for 2014, da der i 2014 er brugt ca. 100.000 kr. til kloakering. Den omkostning skulle vi da ikke gerne få igen i 2016.
Budgettet godkendt.
Indlæg ved Holger Østergaard/Bruno Green
Bruno Green skulle have holdt et indlæg, men da han var på ferie og hans fly først landede lørdag eftermiddag i Billund, blev indlægget afviklet af Holger.
Holger, Bruno Green og en person fra Skovdyrkerforeningen havde haft en gennemgang af læbælterne/fællesområdet i Hyttebyen.
I læbæltet over mod Blomstervænget skal der ryddes op til næste vinter. Der er enkelte pæne træer, der skal bevares. Der skal findes skelpæle for at definere området. Desuden skal vi have talt med Blomstervænget.
Personen fra Skovdyrkerforeningen anbefalede, at vi holder et bælte fri ned gennem området på 2-3 meter for lettere at kunne holde området. Dette bælte vil samtidig give en besparelse i indkøb/plantning af træer. Efterfølgende skal vi have ryddet op i læbælterne mellem husene. Det vil nok tage 3-4 år inden vi er gennem området, men herefter skulle det gerne være nemt at vedligeholde.
Hus nr. 218: Er det muligt, at bæltet på 2-3 meter kunne laves i græs som slås?
Holger: Ja. Det er blot at bede Bruno om det.
Hus nr. 77: Læbæltet er det Hyttebyens?
Holger: Vi ejer det ikke, men vi har i henhold til Lokalplanen pligt til at vedligeholde dem.
Hus nr. 27: Der er en del redekasser i træerne bliver de stående
Holger: Alle pæne træer bliver stående.
Hus nr. 3: Kan vi få et skilt op med legende børn.
Holger: Vi har planer om nye skilte med maks. hastighed på 20 km/t og legende børn. Samtidig vil vi sænke dem så de kommer i øjenhøjde, når man sidder i en bil.
Hus nr. 27: En mere fast vejbelægning vil højst sandsynlig blive billigere på længere sigt.
Bent: Det vil til gengæld koste hele vores beholdning plus meget mere at etablere.
Hus nr. 209: Ved gode stamveje bliver hastigheden bare for høj.
Bent orienterede til slut, at Ringkøbing-Skjern Kommune har erkendt, at de ejer pumpestationen samt drænledningen. Vi står for vedligeholdelsen, men kommunen kommer til at betale for det. I det nye område ejer vi drænledninger og veje.
5. Indkomne forslag
Der var ingen indkomne forslag.
6. Valg til bestyrelse
På valg var Bent Kjærsgaard (56) og Susanne Solberg (5). Sidstnævnte ønskede ikke genvalg. Bestyrelsen foreslog Kirsten Henneberg (218). Der var ikke yderligere kandidater, så valgte blev:
Bent Kjærsgaard (56) - genvalgt
Kirsten Henneberg (218) - nyvalgt
Suppleanter: Eva Marcussen (60) - genvalgt til 1. suppleant
Iver Schmidt (175) - genvalgt til 2. suppleant
Der var ikke yderligere kandidater.
7. Valg af revisorer og suppleanter
På valg til revisor: Ilona Berg (180) - genvalgt
Suppleant: Poul-Erik Karlskov (252) - genvalgt
8. Eventuelt.
Holger fortalte, at alle sommerhusgrundejerforeningerne i Region Midt havde fået en mail fra EnergiMidt vedr. tilbud på montering af en luft/luft varmepumpe.
Hus nr. 26A: Kan vi ikke få datoerne i maj 2016 for generalforsamling og aktivitetsdag/Hytteby fest. Folk bedes overholde tidsfristen for tilmelding, da for sent indkomne tilmeldinger giver en masse bøvl for festudvalget.
Best.: I 2016 bliver det som følgende:
Generalforsamling - den 7. maj kl. 13 på Bork Kro.
Aktivitetsdag & fest - den 28. maj.
Hus nr. 75: Hjertestarter nu kan man vist få dem med batteri med en levetid på 1 år.
Holger: Vi arbejder videre med etablering af en hjertestarter.
Generalforsamlingen slut ca. kl. 15.00
Bork Hytteby Grundejerforening
Generalforsamling 2014
Antal fremmødte: ca. 130
Referent: Susanne Solberg
Formanden bød velkommen og fortalte om ændringerne i bestyrelsen grundet Bent Nim havde solgt sit sommerhus pr. 1. januar 2014 og derfor var gået som formand. Første suppleant Bent Kjærsgaard kom i samme forbindelse ind i bestyrelsen.
1. Valg af dirigent
Flemming Jørgensen fra hus nr. 185 blev valg som dirigent. Dirigenten konstaterede, at generalforsamlingen i henhold til vedtægterne var lovlig indkaldt og dermed beslutningsdygtig.
Dirigenten påpegede en rettelse til dagsordnen. Valg af suppleanter var fejlagtigt placeret under pkt. 7. De skulle rettelig stå under pkt. 6.
Ingen af de fremmødte havde nogen indvendinger mod, at generalforsamlingen blev afholdt trods fejl i dagsordnen.
Derpå blev valgt 4 stemmetællere. Disse var:
• John Schmidt (218)
• Rolf Møldrup (220)
• Grethe Frøsig (264)
• Oda Jakobsen (125)
2. Formandens beretning
Holger takkede Bent Nim for det arbejde han har udført som formand. Herpå fremlagde han sin beretning. Beretningen blev taget til efterretning og er vedlagt referatet.
Indlæg ved Hans Schmidt
Hans Schmidt (HS) fortalte kort om Forsyningens og kommunens indbyrdes forhold. Forsyningen er ejet af kommunen, men er et selvstændigt firma i forhold til resten af kommunen.
HS understregede, at Ringkøbing-Skjern Kommune (RKSK), Forsyningen og grundejerforeningen har en fælles opgave, der skal løses. Alle tre parter har indtil nu haft fokus på opgaven.
Alle private dræn er nu lokaliseret og renset. Mht. spildevandssystemet så pumpes det p.t. fra Hytteby direkte til pumpestationen ved Falen og videre til Hemmet. I perioder med kraftig regn ledes der dog stadig urenset spildevand ud. I disse perioder pumpes der ca. 5 gange så meget vand ud af området som ind i området. Dette kan skyldes, at systemet kan være koblet forkert sammen, utætheder og til tider højtstående grundvand.
HS fortalte, at grundvandet til tider kun er 20-30 cm under niveau.
Opmåling af dræn i Hytteby er afsluttet. Der skal nu laves en kloak inspektion for bl.a. lokalisering af skelbrønde. (Forventes at ske henover sommer 2014). Man kan så enten løfte brøndene eller evt. lægge låg over. Dette vil gøre det billigere.
I Hyttebyen er regnvandsledningen lokaliseret og renset. De skal vedligeholdes herunder renses jævnligt. Det er desuden vigtigt at få spulet rendestensbrønde jævnligt - gerne en gang årligt.
Forsyningen vil have gennemgået spildevands-/kloaksystemerne i Nr. og Sdr. Bork og få dette rettet op for evt. fejl og mangler. De forventer, at dette vil kunne hjælpe lidt på problemerne i Bork området.
HS afsluttede med at understrege, at grundejerforeningerne er vigtige samarbejdspartnere for Forsyningen.
Hus 264 - Grethe Frøsig:
Det kan ikke kun være regnvand fra hustage i forbindelse med regn, som giver problemer. De havde selv konstateret, at grundvandet stod meget højt i de perioder med meget udledning fra området.
HS: Det er en kombination af de to. Men det vil en tv-inspektion formentlig kunne afdække.
Hus 163
Er dækslerne kørefaste.
HS: Der skal muligvis et betondæksel over.
Holger orienterede om en pumpebrønd i Hytteby, hvor der i forbindelse med selskabsgørelsen af Forsyningen, er blevet uenighed om, hvem der skal afholde omkostninger til drift og vedligehold. Indtil 2010 var det Egvad Kommune, der betalte for driften af pumpen.
Hus 252 - Poul Erik Karlskov:
Vi har aldrig betalt for drift og vedlighold.
Hus 209 - Lone Hansen:
Det er Egvad Kommune, der har etableret den.
HS: Det er ikke Forsyningens område og grundejerforeningen bør rette henvendelse til RKSK for at få en afklaring.
Holger: Vi følger anbefalingen.
Tak til Hans Schmidt, Ringkøbing-Skjern Forsyning.
3. Forelæggelse af regnskab 2013
Ruth Holm Kristensen gennemgik regnskabet (vedlagt ved indkaldelsen).
Hus 56 - Anna Marie Kjærsgaard:
Er det en fast mand, der står for beplantningen og kan det gøres billigere?
Holger: Priserne på planter er engro priser og dertil kommer så mandetimer. Vi har de senest 4 år haft Bruno Green til at stå for områderne inkl. græsklipning.
Regnskabet godkendt.
4. Forelæggelse af budget og fastsættelse af kontingent for 2015
Ruth fremlagde budget for 2015 herunder, at bestyrelsen lægger op til en kontingentstigning på 200 kr. pr. år.
Budgettet vedtaget uden bemærkninger.
Kontingentstigningen for 2015 taget til efterretning.
5. Indkomne forslag
Ingen forslag modtaget.
6. Valg til bestyrelse
På valg: Holger Østergaard (171) - genvalgt
Kristian Hansen (202) - genvalgt
Ruth Holm Kristensen (80) - genvalgt
Der var ikke yderligere kandidater.
Suppleanter: Eva Marcussen (60) - genvalgt til 1. suppleant
Iver Schmidt (175) - valgt til 2. suppleant
Der var ikke yderligere kandidater.
7. Valg af revisorer og suppleanter
På valg til revisor: Børge Nielsen (157) – genvalgt
8. Eventuelt.
Der er 6 huse i Hytteby, hvorunder der løber en drænledning. Holger sørger for, at de berørte husejere får besked.
Hus 149 - Irene:
Der er kun 49 tilmeldte til Hyttefest i år. De har i festudvalget talt om, hvad det er der er årsagen til den manglende tilmelding.
Holger opfordrede flere til at tilmelde sig. Gerne 20 eller flere.
Der var diskussion omkring en bro i den sydlige ende af området ind mod Blomstervænget. Der var flere for og imod. Flere havde en holdning til, at vi ikke kan tillade os at ønske en Kalmarbro og så ikke selv vil ligge område til en bro. Poul Erik Karlskov (250) sagde at punktet havde været taget op for 2-3 år siden og at han var imod. Oda Jakobsen (125) er imod, da hun mener det vil give større slid på området og især vores legepladser. Der blev forespurgt om bestyrelsen havde en pris på en bro. Det havde bestyrelsen ikke, men Holger sagde, at den kan laves forholdsvis billigt. Da punktet er under eventuelt, kan der ikke holdes afstemning om emnet. Der lægges op til at punktet tages op igen på generalforsamlingen i 2015. Der kan evt. inden da undersøges, hvad en bro/overgang vil komme til at koste.
Hus 175 - Iver Schmidt:
Hjertestarter (ref.: omtalt under formandens beretning). Kan vi ikke få lov at tage strøm fra pumpehus og placere hjertestarteren ved Jollehytten.
Holger: Nej. SE forlanger en ny installation med tilslutning og måler.
Hus 131 - Kim Jakobsen:
Mener godt vi kan betale for det.
Hus 131 - Kirsten:
Kan vi ikke lave en fælles afslutning på aktivitetsdagen? Sidste år begyndte folk bare at gå hjem inden alle var færdige.
Holger: Vi plejer at bruge frokosten som afslutning.
Hus 131 - Kim Jakobsen:
Hvad skal der ske med de to joller ved havnen, som har været til salg?
Kristian: Den dag vi har aktivitetsdag, bliver de sidste både solgt på auktion. Bliver de ikke solgt, vil de blive kørt væk.
Festudvalget:
Hus nr. 26A fortsætter i festudvalget og hus nr. 80 indtræder i stedet for hus nr. 149, som var på valg og ikke ønskede at fortsætte. Hvis der ikke der sker flere tilmeldinger til festen den 31. maj 2014 end de 49, så vil festudvalget overveje, om de ønsker at fortsætte.
Generalforsamlingen slut kl. 15.30
Grundejerforeningen
Bork Hytteby
Generalforsamling 3. maj 2014
Kl.13.00 i Bork Hallen.
Velkommen alle sammen, det er dejligt når der er så mange der dukker op til vores generalforsamling, og velkommen til Hans Schmidt fra RKSK Forsyning, de vil komme med et indlæg om hvor langt de er kommet i deres opfølgning på spildevandsproblemerne i området. Jeg vil lige nævne her at jeg har overtaget formandshvervet efter Bent Nim fra 1. januar. Sagen er den at Bent har solgt sit hus i Bork Hytteby.
Vi starter med dagsorden ifølge vedtægter.
Punkt 1. valg af ordstyrer, fra bestyrelsen foreslår vi Bent Nim, andre forslag ellers er Bent valgt.
Jeg vil starte med at sige tak til Bent Nim for det store stykke arbejde han har udført i hans tid i bestyrelsen og som formand for Grundejerforeningen og så vil jeg sige velkommen til atter en Bent i selskabet, Bent Kjærsgaard, der var 1. suppleant sagde straks ja til at tage over, han har således overtaget veje og område som hans opgave.
Vi har de seneste år afholdt 6 bestyrelsesmøder, plus lidt med RKSK og gartner og maskinstation, her sidst i februar var Bent Kjærsgaard og jeg til fællesmøde i Bork Hallen med de andre grundejerforeninger fra Bork området, i mødet deltog Ole Kamp fra kommunen, han oplyste bla. at der bliver etableret cykelsti fra Velling til Stauning + fra Hvide Sande og syd på, ca. 6 km i 2014. Angående Kalmar Broen så bliver der arbejdet videre på at få en ny bro opført. Det er jo både pris og fordeling af udgifterne, der skal være enighed om. Vi må afvente og se hvad det næste udspil bliver, der er sat folk på opgaven. Når vi snakker bro, så har vi fået en henvendelse igen fra Blomstervænget angående en bro nede ved kanalen, det kan vi drøfte senere.
Der blev nedsat et udvalg på 3 personer der følger op på reetablering efter SE's gravearbejde med nedlægning af fiber net, det blev bla. Bent Kjærsgaard med i.
D. 25. maj havde vi arbejdslørdag og vejret var med os, der var som det heldigvis plejer at være god tilslutning af friske sommerhusfolk, så vi fik en hel del malet, og så havde vi et par hold i gang med kort og metaldetektor, hvis opgave var at finde afløbsrister til regnvand i området, der blev fundet en del vi ikke vidste hvor var, men nu er det hele tegnet ind på kort, og så havde Krestian og hans hold på jollehavnen godt i oprydningen af gamle broer udtjente både, det løftede hele området ved Jollehavnen.
Sidste sommer var jo vejrmæssigt rigtigt godt dansk sommervejr, det håber vi gentager sig, så folk får lyst til at holde ferie i vore huse og eventuelt investere i sommerhus, det ville være skønt med lidt mere gang i hushandlerne, for der er jo altid en naturlig udskiftning, så vi får næste generation til at købe hus i Bork Hytteby.
Området!!
Som omtalt sidste år på generalforsamlingen, har vi taget fat på udtynding og genplantning i vore læbælter, og så sagde jeg at vi i her sidste vinter ville tage fat på læbæltet ud til Oblingvej, så må jeg indrømme at det er blevet udskudt til næste vinter, vi havde lige besøg af stormen Bodil først i december, så vi brugte penge på oprydning efter stormfald i stedet for.
Men stormen skal nu ikke have skyld for det hele, som før omtalt var vi ude at søge efter afløbsriste sidste forår, vi havde besluttet at de skulle renses alle sammen, nogle skulle repareres og føres op til overfladen igen, enkelte lå dækket til med både plastik og 20 cm vejgrus, en del steder var rørene også fulde af skidt, så nu er det hele blevet renset og spulet igennem, i det gamle område fandt vi også en gammel drænledning, som ikke var på kortet, det er planen nu at vi vil lave en fast vedligeholdelsesplan, så vi ikke igen skal rende ind i så stor en udgift igen på en gang, udgiften er først på her i 2014 regnskabet, godt 100,000 kr.
Stormen gav også lidt at rydde op på ved Jolle Havnen og på stien langs åen, der var drevet en hel del rester af tagrør og grøde op, det er fjernet nu så græsset kan få luft igen.
Området!!!
Med hensyn til området skal vi gerne vedblive at være et attraktivt og indbydende område, når folk kommer i Hyttebyen, men det indebærer også at vi fra grundejerforeningen fortsætter med udtynding og genplantning af vore fælles læbælter, der er et ret stort efterslæb, som vi skal have skal have indhentet, alt det pil der blev brugt som amme træer i starten skulle have været fjernet for mange år siden. Så vi må påregne en fast udgift fremover til vedligehold af beplantning. Der står tydeligt i lokalplan nr. 49 at det er Grundejerforeningen der skal forestå drift og vedligehold af fælles friarealer samt fællesveje, stier og beplantninger, så vi opfordrer kraftig til at der ikke bare fældes løs, hvis der er grundejere der mener at træerne er blevet for store, så kontakt bestyrelsen, så vi kan få det med i planlægning af udtynding.
Nu vi er ved området så er det jo ikke længe siden at RKSK har været rundt og se på diverse ekstra tilbygninger i området, og de fleste har da også fået tingene bragt i orden, men det kan bare ikke være rigtigt, at enkelte grundejere igen har været i gang med ekstra byggeri, og ryddet træer og bygget redskabsskur ind midt i fælles læbælte.
Grundene er altså kun 15x15 m =225 m², alt andet er fællesareal. Så der er grundejere her i Hyttebyen som har lavet en fejlinvestering, så skulle de i have købt grund/hus et andet sted, hvor der er mulighed for både store huse og garager + redskabsrum.
Bestyrelsen mener ikke det er rimeligt at det er nødvendigt at skulle bruge tid og resurser fra kommunens side på at rende rundt og tjekke grundejerne i Hyttebyen, fordi der er nogle grundejere, der mener at have ret til gøre som det passer dem. Dette er ment som en opfordring til grundejere, at i Hyttebyen har vi en lokalplan der siger, det er tilladt med 50 m² bolig + 10 m² redskabsskur/overdækket terrasse.
Den nye renovationsplads med nedgravede beholdere ved posthuset fungerer godt, eneste minus er, at når det regner, står fliserne foran under vand, da de er lavere end terrænet rundt om, vi kan jo spørge om det er Hans Schmidt område eller det er en anden afdeling, der har brugt forkert vatter pas under etablering. Folk er gode til at benytte dem, jeg vil gerne opfordre jer til at husejere der lejer ud gør deres gæster opmærksom på, at det der ikke kan være i eget affaldsstativ, skal afleveres her og ikke stå i en sæk ved siden af stativ ved huset, der er jo en vis rødhåret herre på fire ben, der snuser rundt om natten og flår skraldesække op, når vi er inde på dette område vil jeg også appellere til husejere med gitterstativ med sæk i, sørg for at jeres stativ er i orden, få lågerne rettet, så de lukker helt sammen også forneden, for ræven skal ikke have meget plads for at tømme en sæk, kønt ser det ikke ud og det er rigtig træls for naboer at se på og rydde på hele tiden.
Jeg håber at I har været oppe og nyde udsigten fra den lille høj neden for grenpladsen, der er frisk ung mand der har lavet både trin op ad bakken og en lille bænk på toppen, hvor man kan puste ud når man endelig er kommet op. Sidste forår lavede vi afvandingsgrøft syd for legepladsen i det Nye område, det hjalp godt på området, eneste hængeparti er vand under trampolinen, så den skal vi have dræn op under, der er heldigvis ikke ret langt til nærmeste drænledning. Det var lidt om området.
Angående hjertestarter, så har vi undersøgt flere muligheder, det er ikke bare, at købe en hjertestarter, den skal hænge et sted hvor er mulighed for strøm, det har vi ikke i Postkassehuset, det vil kræve en stor investering, og dernæst, hvem skal stå for drift og vedligehold, det bliver ikke bestyrelsen.
Næste gang vi kalder til samling bliver lørdag 30. maj hvor der arbejdsdag, vi håber på rigtig sommervejr, som I jo kan se af oplægget til det der skal laves, kan I jo tage bestik af hvilke redskaber der skal bruges, så er vi jo allerede godt i gang.
Der er jo Hyttefest i år, vi håber på at I bakker og har husket at melde sig til, det plejer at være en rigtig hyggelig aften, dette var ordene.
God sommer.
Se lokalplanen her
BORK HYTTEBY GRUNDEJERFORENING
LØRDAG DEN 4. MAJ 2013 KL. 13.00
I BORK HALLEN, NR. BORK
Antal fremmødte: ca. 130 personer
Referent: Susanne Solberg
1. Valg af dirigent
Jens Åge Berg blev valgt enstemmigt.
2. Formandens beretning
Formanden fremlagde sin beretning (vedlagt referatet) med en enkelt lille tilføjelse: "Trekanten i den vestlige ende af den nye sti (overfor kroen) er nu blevet beplantet.
Beretningen blev godkendt.
2.a. Ole Kamp fra Ringkøbing-Skjern Kommune (RKSK) var indbudt til generalforsamlingen med afholdelse af et indlæg omkring vand, kloak og badevandsproblemerne i Bork. Han ønskede at komme for lige efter formandens beretning i stedet for under eventuelt. Dette ønske blev efterkommet.
Holger Østergaard fortalte indledningsvis kort de tiltag, der er gjort i den seneste tid med udbedring af problemerne fra overfladevand. Han opfordrede husejerne til på egen grund at tjekke kloakdæksler mv., at disse ligger jævnt og slutter tæt. I fælles arealer er der en del, som ligger ujævnt og dette giver en del overflade vand i kloakken. Dette skal foreningen have udbedret.
Holger overlod herefter ordet til Ole Kanp, der fortalte, at der i mange år har været problemer med kloaker og overfladevand i Bork.
I Bork Hytteby er kloaksystemet en strenget. Dvs. spildevand fra sommerhusene går i kloakken, men overfladevand skal bortledes i faskiner og kanaler. Overfladevand skal så vidt muligt bortskaffes på egen grund og må aldrig ledes i offentlig kloak.
Der er i dag mange steder i Bork dette er gjort (ulovligt!!) og det er med til at give store problemer når det regner kraftigt. Så sker der overløb således, at spildevandet løber urenset ud i fjorden. Hvis problemerne fortsætter kan RKSK blive nødsaget til at etablere to strengsystemer i området. Hverken i det gamle område (de lige husnumre) eller det nye område er der etableret to strengssystem. Det gælder i begge områder, at det er den enkelte husejer, der må bekoste udgiften indenfor skel på egen grund (omkring 20.000 kr. pr. grund).
Hus 245: Nu er grunden omkring posthuset efterfyldt med jord, så nu løber overfladevandet ind til nr 243-247.
Holger: Det skal der gøres noget ved.
Hus 209: Ved køb af grund betales for tilslutning til kloak. Det må betyde både spildevand og regnvand.
Ole Kamp: Det kan du have ret i.
Hus 44,46 og 48: Vandet kan til tider forsvinde i toiletter og vandlåse. Kan det løses?
Hus 157: Monter en vacuumventil i installationen.
3. Forelæggelse af regnskab 2012
Ruth Holm Kristensen gennemgik regnskabet (vedlagt ved indkaldelsen). Regnskabet godkendt uden bemærkninger
4. Forelæggelse af budget og fastsættelse af kontingent for 2014
Ruth fremlagde budget. Budgettet vedtaget uden bemærkninger.
Kontingent foreslået til uændret i 2014. Enstemmigt vedtaget.
5. Indkomne forslag
Ingen forslag modtaget.
6. Valg til bestyrelse
På valg: Bent Nim - genvalgt.
Susanne Solberg - genvalgt.
Der var ikke yderligere kandidater.
7. Valg af revisorer og suppleanter
På valg til revisor: Ilona Berg (180) – genvalgt
På valg som suppleanter: Bent Møller Kjærsgaard (56) – genvalgt
Bendt Sørensen - modtog ikke genvalg
Eva Marcussen (60) valgt som anden suppleant uden modkandidat.
8. Eventuelt.
Holger Der bliver ryddet op i gammel pil og genplantet. Næste vinter vil der blive ryddet op i beplantningen ud mod Oblingvej langs den nye sti vest for stamvejen. Dernæst vil det blive kratområdet på østsiden af Hyttebyen ind mod Blomstervangen.
Vi har i år skiftet entreprenør på græsklipning. Nu skal vi så have indhentet tilbud på vedligehold af vejene. Vi vil gerne benytte lejligheden og sige tak til Svend Bernhard for den tid han har arbejdet for Bork Hytteby.
Hus 117 Hvor høje må træer være på egen grund?
Holger m.fl.: Der er ingen grænse for hvor høje træerne må være.
Der gælder følgende: Alle beplantningsbælter i fællesarealer er iflg. lokalplanen skovbeplantning og bør derfor ikke klippes ned. Dette gælder også for beplantningen i skel mellem grundene. Det der må beskæres ned er beplantning i fællesareal foran hus.
Hus 157 Overholdes budgettet for nyplantning i år?
Holger: Det er et budget og det er det vi arbejder ud fra.
Hus ?? Mht. vedligeholdelse af vejene, kan vi ikke få dem slæbt noget oftere?
Holger: Man kan evt. selv hente lidt grus ved grenpladsen.
Hus 252 Bliver der ryddet op i de områder, hvor der er blevet beskåret?
Holger: Det er ikke en del af aftalen. Planen er, at krat mv. skal forblive, for at forhindre ukrudt. Når der kommer blade på træerne, vil det desuden skærme en del af for krattet.
Bent: Vi kan evt. på aktivitetsdagen ryddet lidt mere op.
Hjertestarteren blev igen berørt. Det blev foreslået, at hvis en sådan bliver indkøbt, kan man lave en kursusdag for interesserede fra Hyttebyen. Hus 158 og 214 meddelte, at de kunne være interesseret i at deltage.
Visne grene skal på grenpladsen og må ikke efterlades/smides ind mellem træerne i beplantningsbælterne. Husk desuden at smide dine grene så langt tilbage på grenpladsen som muligt og ikke bare læsse dem af inden for bommen. Græs må ikke smides på grenpladsen, men skal køres på genbrugsstationen i Nr. Bork.
Velkommen til generalforsamling d. 4. maj 2013
Velkommen til alle grundejere og velkommen til Ole Kamp fra Ringkøbing-Skjern Kommune der under eventuelt vil komme med et indlæg om vand-kloak og badevands problemer i Bork området.
Bestyrelsen har i det forløbne år haft en del at se til. Jeg vil efterfølgende komme ind på dette.
Vi har haft 6 bestyrelsesmøder, møder med anlægsgartner og entreprenør vedr. Vandproblemer m.m., fællesmøde med grundejerforeningerne i Bork området ang. fælles problemer.
Området generelt:
Ringkøbing – Skjern kommune var sidste år på besøg i området og der er ca. 25 grundejere der har fået en hilsen fra kommunen om at få bragt deres grund og hus i orden som lokalplanen foreskriver, kommune vil følge op på dette. Er man i tvivl om hvad lokalplanen indeholder så kan man hente lokalplanen på www.rksk.dk.
Sti og Beplantning:
Området øst for stamvejen er færdig med beplantning og græs. Vi tror i bestyrelsen, at det vil give et pænt indtryk, når buskene springer ud og i løbet af få år, vil de lukke pænt ind mod området fra Oblingvej.
Vest for stamvejen og hen til den store trekant er stien færdig, det vi mangler er at få plantet. Vi har ikke kunnet få det færdig på grund af de store vand problemer vi har haft i hele området sidste år. Anlægsgartneren vil få det lavet færdig her i foråret.
Vi håber i bestyrelsen, at grundejerne vil glæde sig over, at vi får et godt resultat ud mod Oblingvej.
ESØ:
Sidste år tog vi det nye affaldssystem i brug ved postkassehuset, jeg vil godt her rose grundejerne for, at man har været behjælpelig med at der ikke ligger en masse affald og flyder rundt omkring det nye affaldssystem.
Jollehavnen:
Der er stadig problemer ved jollehavnen med bådebroer, der ikke bliver brugt og er farlige, da de ikke bliver vedligeholdt. På aktivitetsdagen vil der blive ryddet op på jollehavnen.
Grenpladsen:
Kære grundejere vi har stadigvæk problemer nede ved grenpladsen, pladsen er kun beregnet til grene, og ikke til græsaffald, jord m.m. og når man aflevere sine grene så skal det lægges helt nede i bunden af grenpladsen og ikke lige inden for lågen. Husk at alt andet affald end grene skal afleveres på miljøstationen i Nørre Bork.
Legepladser:
På den nye legeplads skal der laves ny sandkasse og nyt sand skal påfyldes.
Tyverier i hyttebyen:
Efter vi har haft en del indbrud i hyttebyen, kan vi i år glæde os over, at vi blevet forskånet for dette.
Aktivitet fremover:
Sidste år kom bestyrelsen med et forslag om at vi skulle have gjort noget ved vor beplantninger i området. Vi kontaktede anlægsgartner Bruno Green for udarbejdelse af en plan over for 3 år med at gennemgå og få tyndet ud i vor beplantning. Vi er gået i gang med første del, som grundejerne nok har bemærket. Ved den nye legeplads er der blevet fældet en hel del pil og i læhegn der vil blive efterplantet buske. Der er også blevet klippet andre steder.
På grund af de store vandproblemer vi har haft sidste år, var bestyrelsen nødsaget til at iværksætte noget i hele området for at afhjælpe med de store mængder overfladevand. Flere af vore overfladevandsbrønde var enten stoppet eller faldet sammen. Vi har haft Bork Maskinstation til at udbedre dette. Endvidere har vi været nødsaget til få lavet en grøft ved vest enden og syd enden ved den nye legeplads. Vandet vil blive ledt ud i den store bækgrøft. Vi håber i bestyrelsen det vil hjælpe på vandproblemerne. Men det er klart, at vi fremover skal være opmærksomme på at vedligeholde vore overfladevandsledninger m.m.
Jeg kan endvidere oplyse at Ringkøbing-Skjern Forsyning vil gennemgå vore spildevandsledninger for at se om de virker efter hensigten, og at de er lavet efter forskrifterne, både inde på sommerhusgrunden og udenfor grunden.
På sidste års generalforsamling fik bestyrelsen lov til at undersøge om der kunne opsættes en hjertestarter ved postkassehuset. Vi har søgt Tryg Fonden om en hjertestarter, men fået afslag. Vi har muligheden for selv at købe en til en pris 4.000-10.000 kr. Hvis der er stemning for dette, skal der være en person/personer, der vil være ansvarlig for Hjertestarteren. Jeg kan oplyse at ingen i bestyrelse er interesseret i gå ind i dette, så hvis generalforsamlingen bestemmer, at vi skal investere i en hjertestarter, håber vi, at der er personer, der vil stå for ansvaret af hjertestarteren.
Jeg kan endvidere oplyse at Kalmarbroen vil blive opført igen i samarbejde mellem alle grundejerforeningerne.
Jeg kan endvidere oplyse, at det fra sæsonstart for klipning af græs bliver anlægsgartner Bruno Green, der kommer til at holde vort græsareal efter vi havde fået tilbud ind fra forskellige sider. Jeg vil godt hermed sige tak til Svend Bernhard for mange års veludført arbejde.
Husk at vi holder vor årlige aktivitets dag d. 25. maj, hvor vi mødes kl. 9.00
Til sidst vil jeg gerne sige tak til alle grundejere, bestyrelse for et godt samarbejde for året der er gået, og husk at sammen kan vi udrette meget til gavn for vor dejlige plet Bork Hytteby.
I ønskes alle en god sommer.
Tak.
Bent Nim
Grundejerforeningen Bork Hytte.